Az első millióm

Így szerzem.

Portfolio Blogger

Friss topikok

Portfolio.hu

Linkblog

Pénzügyi válság = nyugdíj válság?

2008.11.17. 09:50 Gain

A párnaciha, budai villa, aranyrudak helyett, MNYP, ÖNYP, NYESZ nevű intézményekben takarékoskodom öreg koromra. Idén 10 éve, hogy magánnyugdíjpénztár  tag vagyok. Nekem ez akkor logikus választásnak tűnt és még mindig reménykedem abban, hogy ezáltal kicsit több nyugdíjam lesz belőle, mintha az állami nyugdíjalapból kapnám. Ezért is léptem át két éve egy újonnan induló részvénytúlsúlyos pénztárba, hiszen hiszek abba, hogy hosszú távon a részvények nyújtják a legjobb teljesítményt. Az önkéntes nyugdíjpénztári tagságot és a nyugdíj-előtakarékossági számlát többek között a nem elhanyagolható 30%-os személyi jövedelemadó visszatérítés miatt választottam, ami az én esetemben a maximumot jelenti, azaz pénztáranként és évente százezer forintot.

A NYESZ nagy előnye, hogy magam kezelem a befektetéseim. Ennek köszönhetően a NYESZ-ben lévő pénzem értékét úgy ahogy megvédtem a jelenlegi pénzügyi válság közepette, még időben egy pénzpiaci alap befektetési jegyeire váltottam át. Most még kivárok, szeretném akkor visszaváltani részvényekre, amikor már kifelé jövünk a válságból, de még alacsonyak a részvény árak.

Az önkéntes nyugdíjpénztári számlámat az első adandó alkalommal növekedési portfolióba tettem át, ami baromi nagy hiba volt. Vagyis ha nem léptem volna át a növekedésibe tavaly, és most tenném, akkor most szép padló áron váltanák át, és máris sokkal szebben mutatna nyugdíjas koromban az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarításom.

A magánnyugdíjpénztári befektetésem is legalább ennyit bukott, viszont cserébe 10 éve alig gyarapodik!J 2 éve az egyik magánnyugdíjpénztár azzal a húzással lépett a piacra, hogy sokkal magasabb részvénykitettséggel (max 66%) kezeli a pénztári vagyont. Akkor még szó sem volt választható portfóliókról a piacon. Több se kellett nekem át is jelentkeztem, benne voltam az első 100-ben. Hát rövid távon mondhatjuk, hogy megint elsiettem a dolgot. Talán hosszú távon még lehet, hogy nyerő lépés volt. Az elmúlt 10 év magánnyugdíjpénzári teljesítménye ágazatilag volt gyenge, és most ez a pénzügyi válság is jelentősen csökkentette a megtakarításom.

Összességében elmondhatom, hogy rendkívül érzékenyen érintett a pénzügyi válság, de nem tartom akkora tragédiának, hiszen a koromnak hála, sok idő el fog telni addig, amíg szükségem lesz a nyugdíjpénztári megtakarításaimra. Mi lesz addig? Megpróbálom addig is magam megoldani a befektetéseimet. Van már némi tapasztalatom, meglátjuk mi sül ki belőle. Első sorban a NYESZ-re fogok alapozni, hiszen ott a lehetőségek tárháza végtelen, gondolok itt a külföldi részvényekre, befektetési jegyekre, ETF-ekre, target-date alapokra, amikre később, egy másik postban még kitérek.

 

3 komment

Címkék: válság nyugdíj befektetés

A bejegyzés trackback címe:

https://elsomilliom.blog.hu/api/trackback/id/tr19773261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig8 (törölt) 2009.01.11. 15:59:22

Szia Gain!

Azt hiszem én is hasonló cipőben járok, mint te. Talán csak az - de ez jelentős - a különbség, hogy én amatőr vagyok a pénzügyekben.

Az első nyugdíjpénztáram az OTP volt. Miért? csak. Ők kerestek meg először. De pár évvel később váltottam: most már egy biztosítótársaságnál vagyok. lehet, hogy nem tökéletes, de megbízhatónak tűnik.

Csavarhúzós 2009.01.25. 21:50:44

Akkor elmondom, hogy járt a feleségem a Hozam Plázával. Elmentünk hogy NYESZ számlát nyissunk neki. Az Erste sorszámosztó automatán egyik sem illett rá, de azt hiszem a "befektetések" menüpontot választottuk. Kivártuk a sorunkat, az ügyintéző hölgy azt mondta, hogy ilyen bonyolult ügyekben nem kell sorszámot húzni, hanem simán be kell menni egy további oldalajtón, ahol ZGY urat kell keresni a "befektetői klub" szobában. De hogy neki kevesebb dolga legyen, akkor most megcsinálja nekünk a pénzszámlát és a hozzá tartozó NYESZ számlát, ZGY úr pedig elintézi, hogy elérjük azt a HozamPláza felületén. Befizettünk 5eFt-ot a számlára, mert azt kellett. ZGY úr viszont azt mondta, hogy ez így nem működik, ő azokhoz a számlákhoz nem fér hozzá, menjünk szépen haza, a HozamPláza felületen kezdeményezzük a számlanyitást, utána fáradjunk be. Így létre is jött a NYESZ számla, ám kiderült, hogy a korábban befizetett 5eFt-ot nem sikerült rátenni, egyszer a rendszer döglött be, következő alkalommal kiderült, hogy működő informatikai háttérrel sem megy, álljunk sorba, szüntessük meg a másik számlát, és úgy vegyük ki a pénzt. Időközben feleségem gyereket szült, nem nagyon tudott volna a babával bankügyeket intézni, így az 5eFt kivétele elmaradt. Ma kaptuk meg az Erste levelét, hogy mivel ét NYESZ számlát nyitottunk, a második tulajdonképpen nem az, módosították értékpapírszámlára. Novemberben és decemberben erre nem jöttek rá, csak január második felében, amikor már b*szhatjuk a 2008 évi adóvisszaigénylést - szóval buktam 100eFt-ot az Erste hülyesége miatt, ráadásul úgy adják elő, hogy még a nejem érezze magát hülyének, amiért két NYESZ-számlát is nyitott.
-Hát honnan a francból kéne azt tudni nekünk, hogy a második számla NYESZ jelölése nem szüntette meg automatikusan az elsőét?
-Miért csak január második felében minősítették át ügyfélszámlává a HozamPlázás NYESZ-számlát?

Dwight McCarthy 2009.01.26. 16:25:34

@Csavarhúzós: Mindenhol előfordul ilyesmi, ami persze egyáltalán nem mentesíti az Erstét a bénázás alól, ha tényleg ők bénáztak. De mit kezdjünk itt a blogon ezzel a sztorival?

süti beállítások módosítása