Az első millióm

Így szerzem.

Portfolio Blogger

Friss topikok

Portfolio.hu

Linkblog

Nem kell pánikolni, csak ésszel oda kell figyelni!

2008.12.22. 09:00 cruncher

 

Igaz, hogy a 20-as éveimet taposom, de ettől még miért ne érdekelhetne, hogy mi lesz a nyugdíjammal? Az utóbbi időben mást sem hallottam, csak hogy ennyit és ennyit esett ez a részvény vagy az a tőzsdeindex, azonban nem hinném hogy sokan elgondolkoztak azon, hogy a saját nyugdíjmegtakarításukra ez mennyire tragikusan hatott.

A magyar helyzetet ismerve hozzám hasonlóan a „gyanútlan áldozatok” többsége a növekedési portfóliónak a lelkes tagja (a legtöbben a fülük botját sem mozdították, hogy utánajárjanak a portfóliójuknak, sőt nem is nagyon töltötték ki a nyugdíjpénztáraknak beadandó portfólióválasztási lapokat), ami nemes egyszerűséggel azt jelenti, hogy aki itt van, annak a pénzének a nagyobb része végső soron részvényben pihen. Ha esnek a külföldi piacok 40 vagy a magyar piac 50 százalékkal akkor természetesen nem várhatunk túl sok jót, azonban ne feledjük el, hogy ez a válság 70 év óta a legsúlyosabb.
Éves összehasonlításban a növekedési portfóliós emberek 25 százalék körüli veszteséget nyelhettek eddig le, azonban érdemes arra figyelni, hogy amennyire gyorsan jöttek a zuhanások szeptemberben és októberben, annyira gyorsan jöhet egy esetleges visszapattanás is. Nem beszélve arról, hogy amennyire szívós a világgazdaság, túl fogja élni ezt a hihetetlen nagy válságot is, és lehet hogy évek múlva, de visszatér minden a rendes kerékvágásba.
Nézz körül és láss
Az okosok azt mondják, hogy hosszú távon megtérül a részvények magasabb kockázata, a magasabb kockázat pedig most mutatkozik meg igazán, amikor esnek az árfolyamok, akár egy kő. Nem tehetek én sem mást, mint hogy kiülöm a válságot, mert annál nagyobb őrültség most nincsen minthogy valaki pénztárt vagy portfóliót váltson ilyen szutyok környezetben. Ezzel azonnal realizálnám a veszteséget (egy több kötvényt tartó portfólió pedig csak lassan tudja majd visszahozni az elveszett pénzeket), miközben jobb híján ki is lehetne várni a bukót. Aztán majd lehet azon gondolkozni, hogy hogyan teljesítettek a pénztárak, és esetleg egy jól eltalált időpontban át lehet cuccolni az egyik historikusan jobban teljesítő pénztárhoz.
A legnagyobb hiba amit el lehet most követni az a teljes semmittevés és nemtörődömség. Mindenkinek érdeke, hogy egy ilyen bizonytalan környezetbeni utánajár a dolgoknak, és megpróbálja a jelenlegi tudásnak megfelelően a legjobb döntést meghozni. Igenis meg kell nézni a pénztárak hozamait, utána kell járni, hogy miben van a pénzed, és legfőképpen tudni kell, hogy más pénztárak milyen feltételek mellett működnek. Nem szabad azt hinni, hogy be vagyunk betonozva egy pénztárhoz, lehet, hogy időbe telik, de ha már valakire rábízzuk a pénzünket, akkor minden elérhető infót tudnunk kell. Mert ugye a szomszédnak sem adok kölcsön csak úgy!
Végül, de nem utolsó sorban csak félve említem meg, hogy a következő néhány év kuriózumnak fog számítani a nyugdíjpénztárak piacán. Érdemes lesz a 2008-as hozamokat majd megnézni, és akkor kiderül most miről beszélek, a választható portfóliós rendszer ugyanis teljesen eltérő portfóliókat eredményezett, ami a hozamok eltérésében is meg fog mutatkozni. Egy egyszerű példával élve nem az a király, aki a jók között a legjobb, hanem aki a rosszak között tud a legjobb lenni, most pedig erre kaphatunk majd választ, hiszen a mostani katasztrófális környezetnél nem is kívánhatnánk jobb próbát a pénztáraknak. Csak az a baj, hogy itt a mi pénzünk és a nyugdíjunk forog kockán.

1 komment

Címkék: bukás nyugdíj befektetés részvénypiac

A bejegyzés trackback címe:

https://elsomilliom.blog.hu/api/trackback/id/tr34836191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

changebug (törölt) 2008.12.22. 11:02:07

Én azért nem lennék ilyen megbocsájtó a nyugdíjpénztárakkal kapcsolatban... (igaz én nem a 20-as éveimet taposom sajnos)
Konkrétan az enyém 2007 IV negyedéve óta negatív hozamot (én már csak "viszem"-nek nevezem /bank viszi/) produkált. a 2008 IV. negyedévről még nincs kimutatás. (Kértem egy kimutatást 2007/2008-ról.) Konkrétan nekem még annyi pénz nem volt a kezemben mint amekkora mínuszt oda tudtak írni mint hozam. Én egy picit ideges lettem... (és mondom ebbe még az nagy októberi "viágválság" nincs benne)
Már akkor is jobban járok, ha be sem fektetik a pénzem. (jó ne legyen az ember utólag okos, de könyörgöm én nem abból élek, hogy mások pénzét befektetem)
Megjegyzem változtatgattam portfóliót - raktam én állampapírba is...
Az egyik bajom, hogy magasabb a hozam a kötelező nyugdíjamon mint az önkéntesen. (az önkéntesen 3x annyi pénz van/volt). Aki ezzel foglalkozott nem hiszem el, hogy nem látta, hogy szar lesz a palacsintában... Ilyenkor miért nem vonják ki a nyugdíjpénztárak a pénzüket a részvénypiacról?
Miért nem korlátozzák valamelyest a nyugdíjpénztárak befektetési politikáját? Miért nem mondhatom azt, hogy rakják aranyba a 90%-át a tőkémnek, a maradék 10%-el játszhatnak? (tőlem összeomolhat az egész világgazdaság az arany az mindig jó lesz, mindig)
10 év után fel lehet(ett) venni a hozamokat adómentesen... Nem nagyon hiszem, hogy lesz mit felvenni. Nem szeretném megélni (addig élni szeretnék), hogy eljutok a nyugdíjig és a bank eljátszotta a pénzem. (és lehet csóróbb leszek mintha az állam tékozolta volna el)

Irhattál volna konkrétumokat a cikkben, mert ez így csak hangulatkeltésre jó... (ti. illik én már úgy vagyok vele, hogy egy évi +5%-os hozammal lehet kiegyeznék csak tudjam hová rakjam. Összehasonlításként én 6%-nál kevesebbet kamatra SOHA nem vettem fel pénzt/hitelt.)

süti beállítások módosítása